Een kwestie van goede smaak

Meenemers van kunststof verbeteren de hygiëne in centrifuge-, spoel- en reinigingsapparaten

Sekt smaakt. Zeggen kennelijk de Duitsers die in 2007 van de totale wereldproductie van bijna 2 miljard flessen er circa 450 miljoen consumeerden. Het grootste deel van de behoefte wordt gedekt door Duitse sekthandels, omdat de Duitsers bij vier van de vijf flessen een in het binnenland geproduceerde sekt kiezen. De sekthandel Schloss Wachenheim is hierbij één van de grootste aanbieders op de markt. Opgericht in 1888 presenteert de Duitse sekthandel zich momenteel wereldwijd met meer dan 1200 medewerkers als internationaal leidende producent van sekt en schuimwijn met merken zoals Faber, Feist, Schloss Wachenheim en veel meer.

Voor deze sekthandel hoort, naast de uitstekende basiswijn en de vakcompetentie, de innovatieve technische uitrusting, waarin regelmatig op grote schaal wordt geïnvesteerd, bij het maken van een uitstekende sekt. Zoals bijvoorbeeld in de sterilisatie van de sekthandel, omdat hygiëne bij de firma Wachenheim topprioriteit verdient.

Bij de sterilisatie worden centrifuge-, spoel- en reinigingsapparaten gebruikt waarin glazen flessen deeltjesvrij uitgespoeld en gesteriliseerd worden. Klauwen voor het opnemen van de flessen in de centrifuge-, spoel- en reinigingsapparaten grijpen de schoon te maken flessen en transporteren deze door het centrifuge-, spoel- en reinigingsapparaat. Tot 2006 bestonden deze opneemklauwen uit rubber. „Bij een routinematige vervanging van de rubberen klauwen overwogen wij of wij niet bij wijze van proef kunststof moesten gebruiken om mogelijkerwijs de hygiëne nog te vergroten“, zo onderstreept Dietmar Molitor, hoofd techniek bij Schloss Wachenheim, de permanente zoektocht van het bedrijf naar technische verbeteringen.

De onderhoudsdienst van sekthandel Schloss Wachenheim en de buitendienst van Murtfeldt gingen bij elkaar zitten en samen werd naar een oplossing gezocht. De keuze voor het Dortmundse bedrijf lag voor de hand: De twee bedrijven hadden al met succes samengewerkt bij de opname van formaatsets en de daaruit resulterende productie van de formaatsets. Bovendien hoort Murtfeldt Kunststoffe GmbH & Co. KG bij de wereldwijd leidende producenten van glijprofielen, ketting- en riemgeleidingen, kettingspanners en individuele machineonderdelen van kunststoffen met lage wrijving.

Met een duidelijke verhoging van de hygiëneprestatie van de machines als doelstelling testte de applicatietechniek van de Dortmundse producent diverse materialen onder extreme omstandigheden, om uiteindelijk Werkstoff "S" plus+® AB aan te bevelen. De achtergrond van de beslissing: micro-organismen zoals bacteriën en schimmels kunnen het organisme van de mens schaden. Bij de productie en verdere afwerking van voedingsmiddelen zijn zij daarom ongewenst. Werkstoff "S" plus+® AB bevat speciale substanties die de groei van microben voorkomen, maar tegelijkertijd het milieu en de mens ontzien. Zo wordt het ontstaan van onaangename geuren net zo goed voorkomen als het vormen van biofilm. Bovendien bewees "S" plus+® AB bij vele toepassingen een grote slijtvastheid, goede bestendigheid tegen chemicaliën en vertoonde geen vochtopname. Allemaal factoren die bij het gebruik van centrifuge-, spoel- en reinigingsapparaten bij Schloss Wachenheim een grote rol spelen.

De suggestie van Murtfeldt moest concurreren met de materiaalkeuze van een Italiaanse machinebouwer. Maar de prijsverhouding – ook t.o.v. de inrichter tot dan toe – gaf de doorslag. De opneemklauwen werden verspanend conform tekening vanuit het materiaal "S" plus+® AB gemaakt, de aansluitende implementering gebeurde analoog aan de oorspronkelijke rubberen onderdelen, omdat alleen het materiaal verschilde. Op het verlenen van de order had ook de vlotte samenwerking van de twee onderneming zeker invloed: „Wij zijn over de samenwerking zeer tevreden“, zo zegt Dietmar Molitor, hoofd techniek bij Schloss Wachenheim. „Alle veranderingen zijn op korte termijn door Murtfeldt gerealiseerd, reparaties snel verwerkt.“

Sinds september 2007 wordt nu Werkstoff "S" plus+® AB uit het bedrijf Murtfeldt met succes als materiaal voor klauwen voor het opnemen van flessen gebruikt. De omzetting leverde snel positieve resultaten op: de reinigingskosten zijn aanzienlijk teruggelopen en door een betere centrering kunnen fijnere toleranties optimaal worden aangehouden; in totaal blijkt de gehele doorloop storingsvrijer te zijn. „Wij kunnen door de kunststof opneemklauwen een verbetering van de hygiëne vaststellen“, zo constateert Dietmar Molitor. „Bovendien loopt de installatie nauwkeuriger op grond van de nieuwe prefab prefab onderdelen.“

Of de productiviteit op de lange termijn kan worden verhoogd, staat op grond van de korte duur van de looptijd van de nieuwe meenemers nog niet vast. Een verhoging van de installatiesnelheid is wel niet mogelijk, omdat de applicatie dat niet toelaat. Maar uiteindelijk zal een verhoging van de productiviteit door een langere standtijd kunnen worden bereikt.

De samenwerking van Schloss Wachenheim en Murtfeldt is zeker voor de toekomst. Er heeft een constante uitwisseling plaats over de meest gevarieerde applicaties. Zo betrekt Schloss Wachenheim er altijd de buitendienst van Murtfeldt bij, als het om concrete projecten gaat, teneinde zich over de haalbaarheid te laten adviseren. „Als wij in de toekomst weer formaatonderdelen nodig hebben, is Murtfeldt voor ons het eerste adres“, aldus betoont Dietmar Molitor zijn tevredenheid met de samenwerking met Murtfeldt.

Rapport downloaden

Download dit applicatierapport als PDF-bestand van onze server.

Applicatierapport downloaden

DOWNLOAD-INSTRUCTIE

Alle voor downloaden beschikbaar gestelde data worden in PDF-formaat aangeboden. U hebt de gratis Adobe Reader nodig om deze af te lezen. Mocht u dit programma niet geïnstalleerd hebben, kunt u het hier downloaden.