carbovation fibre technologies

carbovation fibre technologies: De carbontak van de Wissler Group maakt en nieuwe start als carbovation – De Murtfeldt groep is de strategische partner

Een nieuwe onderneming onder een nieuwe leiding: CarboFibretec, Wissler Technologie en CarbonSports gan per direct verder als carbovation fibre technologies. Als jongste telg van de Murtfeldt groep uit Dortmund, profiteren de onlangs aangeslagen fabrikanten van composietvezelmateriaal van de stevige basis van een toonaangevende onderneming op het gebied van technische kunststoffen. CarboFibretec is oorspronkelijk voortgekomen uit Dornier lucht- en ruimtevaarttechniek en staat al meer dan 15 jaar garant voor kwalitatief hoogwaardige en technisch veeleisende producten op het gebied van composietvezelmateriaal. CarbonSports heeft vooral door de verkoop van premium wielen, frames en componenten voor racefietsen onder het merk Lightweight wereldwijd naam gemaakt. Wissler Technologie heeft in de afgelopen jaren door structuurcomponenten met de hoogste oppervlakkwaliteit een goede reputatie opgebouwd. Men was hier onder andere verantwoordelijk voor de uitstekende uitstraling van de Lightweight wielen en was daarnaast actief op het gebied van muziekinstrumenten en optische componenten voor vulpennen. Alle drie de ondernemingen waren onderdeel van de Wissler Group en blijven gevestigd in Friedrichshafen resp. Hailfingen.

Versterkt en veilig de toekomst van de lichtgewichtbouw in!

Murtfeldt kan terugblikken op een succesvolle geschiedenis van 60 jaar op het gebied van technische kunststoffen. De Dortmunders hebben als leverancier voor de machinebouw een reputatie opgebouwd met innovatieve oplossingen. Met een toenemend belang als leverancier van standaard en individuele oplossingen versterkt Murtfeldt de afgelopen jaren, naast de verspaning, consequent de 3D-printtechnologie en de ontwikkeling en fabricage van lichtgewicht componenten. Het streven is om de positie als complete aanbieder van oplossingen voor de internationale machinebouw te versterken. De uitbreiding aan de Bodensee vormt een optimale aanvulling van de verdere groei in deze bedrijfstak onder de nieuwe claim ”HIGH TECH. LOW WEIGHT.“
“Wij zijn verheugd dat we met de voormalige ondernemingen CarboFibretec, Wissler Technologie en CarbonSports, drie familieleden kunnen begroeten die bekend staan als innovatieve pioniers binnen de lichtgewicht branche. Met de kennis uit Friedrichshafen en Hailfingen krijgen we een perfecte aanvulling voor ons eigen portfolio en uitstekende partners op de ingeslagen weg. Met de talrijke synergiën bij onderzoek en ontwikkeling, applicatietechniek en verkoop profiteert ook carbovation van de samenwerking in de groep“, aldus Murtfeldt directeur Detlev Höhner. Vooral de nauwe samenwerking en partnerschap op directieniveau met de ondernemersfamilie Wissler was belangrijk voor Murtfeldt en vormde de doorslaggevende basis voor de herstart van de onderneming.

CarboFibretec, Wissler Technologie en CarbonSports hebben in het verleden moeilijke financiële tijden gekend omdat de investeringen in de productontwikkeling pas na meerdere jaren een Return on Investment lieten zien. De samenwerking profiteert van de enorme kennis op het gebied van composietmaterialen bij CarboFibretec en geeft het nieuwe carbovation als lid van een financieel solide ondernemingsgroep de mogelijkheid, zich weer onbelast te richten op nieuwe ontwikkelingen en de toekomst, leggen Andreas Balla en Andreas Wissler van de carbovation directie uit.

Door de strategische partnerschap met de Murtfeldt groep zijn de turbulente tijden voor CarboFibretec, Wissler Technologie en CarbonSports ten einde en kan men vooruitkijken naar een stralende toekomst. Naast de werkgelegenheid voor de medewerkers is ook het behoud en de uitbreiding van de vakkennis op het gebied van lichte carbon constructies gewaarborgd.

carbovation fibre technologies: De Murtfeldt groep is de strategische partner

Murtfeldt - GFK en CFK constructie: Vezelcomposietmaterialen - Lichte constructies in de industrie

Lichte constructies in de industrie met composietvezelmateriaal

De constructeur in de werktuigbouw staat nog steeds voor de uitdaging om innovatieve oplossingen met een lichte constructie te vinden voor klantspecifieke probleemstellingen. Hij heeft hierbij altijd het doel voor ogen om de efficiëntie en de prestaties van machines en installaties te verbeteren. Dit kan door gebruik te maken van vezelcomposietmateriaal waarmee energiebesparing, kostenverlaging en verbetering van de machine-eigenschappen realiseerbaar zijn.

Perscontact:

Murtfeldt Kunststoffe GmbH & Co. KG

Anke Theißen
Head of public relations

Heßlingsweg 14-16
44309 Dortmund/
Duitsland

Tel.: +49 (2 31) 20609-512
Fax: +49 (2 31) 20609-518
e-Mail: theissen[at]murtfeldt.de

Over Murtfeldt Kunststoffe GmbH & Co. KG

Reeds in de jaren 50 ontwikkelde Murtfeldt met de Origineel Werkstoff "S” een kunststof waarvan de glij- en slijtage-eigenschappen tot op vandaag onovertroffen zijn. Sindsdien karakteriseren ideeënrijke ontwikkelingen het bedrijf uit Dortmund waartoe ook de constructie van maatwerk componenten voor klanten en het opstellen van de benodigde CAD-gegevens behoren. Murtfeldt hoort vandaag tot de wereldwijd toonaangevende producenten van geleidingssystemen en slijtagebestendige kunststoffen die het glijvermogen bevorderen. Op alle plaatsen waar verpakt, gevuld en getransporteerd wordt, worden producten van Murtfeldt ingezet. Met circa 400 medewerkers in Dortmund en dochterbedrijven in Nederland en Tsjechië, buitendienstmedewerkers die klanten op locatie adviseren en overige partners in bijna alle landen van Europa, beschikt Murtfeldt over een volledig dekkend productie-, verkoop- en servicenetwerk. Vooral uitvoerig en competent advies staat bij elke zakelijke relatie op de voorgrond. Murtfeldt onderhoudt daarom via de interne afdeling applicatietechniek een hooggekwalificeerd consultatieteam, dat voornamelijk bestaat uit machinebouwingenieurs.