ESD (electrostatic discharge) Productcertificaten

Antistatisch of niet antistatisch? Voor Murtfeldt geen vraag.

ESD (electrostatic discharge) Productcertificaten: Antistatisch of niet antistatisch? Voor Murtfeldt geen vraag.

Antistatisch of niet antistatisch? Voor Murtfeldt geen vraag. De term “antistatisch” wordt door professionals namelijk al een aantal jaren niet meer gebruikt. Het is al in 2010 vervangen door de meer correcte term “dissipatief“ (geleidend).

Bovendien – en dat is nog veel belangrijker - bevinden de ESD-weerstandswaarden van de PE-UHMW kunststoffen van het materiaal uit de "S"® groep van Murtfeldt zich minimaal binnen het dissipatieve bereik. Officieel ligt het toegestane bereik waarbij kunststoffen nog als geleidend worden beschouwd, bij max. 1011. De kunststoffen van Murtfeldt bevinden zich allemaal rond een waarde van max. 106.

Maximaal. In de praktijk doen veel Murtfeldt kunststoffen het namelijk aanzienlijk beter. Bij de controle dit jaar van alle Murtfeldt en Murdotec kunststoffen heeft de uitvoerende onderneming ESD-Protect vastgesteld, dat veel kunststoffen een ESD-weerstandswaarde laten zien, die lager of gelijk is aan 104. De materialen die zich in dit bereik bevinden worden beschouwd als geleidend.

Bij de ESD-metingen wordt gebruik gemaakt van twee verschillende meetmethoden.

• 1. De weerstand van punt tot punt (Rp-p)
    De weerstand wordt gemeten van punt tot punt aan het oppervlak van het materiaal, de eigenlijke materiaaltest.
  • 2. De volumenweerstand (Rv)
    Bepalen van de weerstand door het te meten materiaal.

De volgende Murtfeldt kunststoffen zijn expliciet gecertificeerd:

Elektrostatische oplading van delen van de machine of de installatie door wrijving, speelt bij veel industriële toepassingen een rol, zowel in de auto-industrie als in de elektronische of medische industrie. Bij een ongecontroleerde ontlading, kan er gevaar ontstaan voor persoonlijk letsel en kunnen appratuur of machines beschadigd raken.

Wanneer dergelijke ontladingen plaatsvinden in omgevingen waarin zich gassen en stof ontwikkelen (bv. de stortgoedindustrie) kan er zelfs gevaar ontstaan voor brand of explosies. Elektrisch geleidende en dissipatieve kunststoffen helpen om dergelijk risico’s te voorkomen, en wel permanent. Ter oriëntatie: het gebruik van componenten en systemen in explosiegevaarlijke omgevingen is vastgelegd in de Europese Atex-richtlijn 94/9/EG.

ESD Productcertificaten (Engels)

Perscontact:

Murtfeldt Kunststoffe GmbH & Co. KG

Anke Theißen
Head of public relations

Heßlingsweg 14-16
44309 Dortmund/
Duitsland

Tel.: +49 (2 31) 20609-512
Fax: +49 (2 31) 20609-518
e-Mail: theissen[at]murtfeldt.de

Over Murtfeldt Kunststoffe GmbH & Co. KG

Reeds in de jaren 50 ontwikkelde Murtfeldt met de Origineel Werkstoff "S” een kunststof waarvan de glij- en slijtage-eigenschappen tot op vandaag onovertroffen zijn. Sindsdien karakteriseren ideeënrijke ontwikkelingen het bedrijf uit Dortmund waartoe ook de constructie van maatwerk componenten voor klanten en het opstellen van de benodigde CAD-gegevens behoren. Murtfeldt hoort vandaag tot de wereldwijd toonaangevende producenten van geleidingssystemen en slijtagebestendige kunststoffen die het glijvermogen bevorderen. Op alle plaatsen waar verpakt, gevuld en getransporteerd wordt, worden producten van Murtfeldt ingezet. Met circa 400 medewerkers in Dortmund en dochterbedrijven in Nederland en Tsjechië, buitendienstmedewerkers die klanten op locatie adviseren en overige partners in bijna alle landen van Europa, beschikt Murtfeldt over een volledig dekkend productie-, verkoop- en servicenetwerk. Vooral uitvoerig en competent advies staat bij elke zakelijke relatie op de voorgrond. Murtfeldt onderhoudt daarom via de interne afdeling applicatietechniek een hooggekwalificeerd consultatieteam, dat voornamelijk bestaat uit machinebouwingenieurs.